HomeHelpJava

Shrnutí poznatků o programovacím jazyce Java


Java je objektově orientovaný programovací jazyk (od společnosti Sun Microsystems) vyvíjený od roku 1990. Do stránky HTML můžete umístit Java applet, který se vykoná při každém načtení stránky.

Java v bodech

Shrnutí poznatků I

  • Objektově orientovaný jazyk - domovská stránka Javy je k dispozici na www.java.com.
  • Objektem rozumíme samostatnou softwarovou komponentu, která se skládá z vlastností (proměnných) a metod (funkcí).
  • Třídami rozumíme softwarové předpisy, podle kterých se vytváří objekty. Když je objekt inicializován jako instance třídy, je pro tento objekt vytvořena samostatná kopie každé proměnné instance.
  • Skupiny příbuzných tříd Javy se sdružují do knihoven, které nazýváme balíky.
  • Appletem rozumíme zvláštní typ programu, který je součástí dokumentů WWW. Běží v prohlížeči internetu, když je načten dokument obsahující applet.
  • Aplikací rozumíme úplně samostatný program, který je navržen tak, aby mohl být v rámci počítače načten a zcela nezávisle spuštěn.
  • Každá aplikace v Javě musí v rámci své hlavní třídy obsahovat metodu main. Spouštění programu vždy začíná metodou main.
  • Tělo třídy je uzavřeno ve složených závorkách {}.
  • Výrazy jsou vždy ukončeny středníkem. Je-li třeba, lze výraz rozšířit i na více řádků.
  • Komentáře: // jednořádkový komentář; /* blokový komentář */ a /** dokumentační komentář */.
  • Jméno třídy aplikace se užívá jako součást jména souboru (s příponou .java).
  • Překladač Javy očekává jako argument jméno souboru, nikoli jméno třídy.
    C:\>javac Prvni.java
  • Spouštěcí modul Javy očekává jako argument jméno třídy, nikoli jméno souboru.
    C:\>java Prvni [pripadne argumenty]

Shrnutí poznatků II

  • Jména v Javě mohou obsahovat libovolnou kombinaci písmen, čísel a znaků podtržítko. Mohou být libovolné délky, ale musí začínat písmenem.
  • Jména v Javě nesmí být stejná jako klíčová slova Javy.
  • Úmluvy:
    1. Jména tříd začínají velkým písmenem a první písmeno každého dalšího slova ve jméně začíná také velkým písmenem.
    2. Jména lokálních proměnných a metod začínají malým písmenem a první písmeno každého dalšího slova ve jméně začíná velkým písmenem.
    3. Pojmenované konstanty se píší celé velkými písmeny a s podtržítky k oddělení jednotlivých slov. Příklady »
    Příklady správného zápisu:
    1. Třídy: public class Test {}, public class HelloWorld {}
    2. Proměnné: int var1 = 100; String actualTopNavi; String[] subnav_linkArray;
    3. Konstanty: final float PI = 3.14159F;, final int MAX_HODNOT = 1000;
  • Java obsahuje osm primitivních datových typů: boolean, char, byte, short, int, long, float a double. Každý typ je identický na každé platformě podporované Javou.
  • Java je přísně typový jazyk, což znamená, že každá proměnná musí být explicitně deklarována předtím, než se začne používat.
  • Pojmenované konstanty v Javě se mohou vytvořit tak, že se na začátku před typem v příkazu deklarace uvede klíčové slovo final.
  • Operátor předcházející inkrementace: ++a; operátor následné dekrementace: a-.
  • Java v sobě obsahuje zabudované matematické metody, které najdeme ve třídě Math v balíku java.lang.
  • Java obsahuje přetížené metody, což jsou různé metody, jejichž stejná jména jsou mnohonásobně použita, a odlišují se převážně v typu parametrů. Když se programátor rozhodne přetíženou metodu použít, překladač Javy podle počtu a typu argumentů rozhodne, kterou metodu ve skutečnosti použije. Příkladem přetížené metody je Math.abs(x).
  • Java automaticky převádí argumenty nesprávného typu na argumenty typu požadovaného metodou. Tento proces se nazývá vynucení typu argumentů.
  • Každý program Javy obsahuje tři standardní I/O objekty: System.in, System.out a System.err. Tyto objekty buď přijímají ze vstupu (např. klávesnice) nebo dodávají na výstup (standardně monitor) data po jednotlivých bytech. Pro vstup u Javy lze použít třídu StdIn.

nahoru