Datové typy Javy
Primitivní datové typy Javy Přehled datových typů v tabulce » | Příklady »
- boolean - logická hodnota: true or false (1 bit),
- char - jeden znak ze sady znaků ISO Unicode (16 bitů) - od '\u0000' do '\uFFFF'.
Numerické datové typy
- byte od -128 do 127 (8 bitů),
- short od -32 768 do 32 767 (16 bitů),
- int - celé číslo [integer] (32 bitů),
- long - celá čísla (64 bitů),
- float - reálné číslo v jednoduché přesnosti (32 bitů),
- double - reálné číslo ve dvojnásobné přesnosti (64 bitů).
Referenční datové typy
Neprimitivní datové typy v Javě jsou objekty a pole. Těmto neprimitivním datovým typům se také říká „referenční typy“ (reference types), protože se s nimi operuje „referencí“ (odkazem).
- String
- řetězec znaků, datový typ pro libovolný text.
Řetězec je skupinou jednoho nebo více znaků spojených do posloupnosti. Řetězec v Javě se podstatně liší od znaku v Javě. Znak v Javě je primitivní datový typ, zatímco řetězec je v Javě objektem.
- Array - pole; speciálním případem je vektor.
Příklady definování datového typu proměnné/ konstanty
- Proměnné:
int var1 = 100;
String actualTopNavi = "Home"; String[] topnav_textArray = {"#000","#fff","#eee","#46404a","#f5e5b8"}; - Konstanty:
final int MAX_HODNOT = 1000;
final float PI = 3.14159F;
final double PI = 3.141593...;
Přehled datových typů v tabulce »
Přehled primitivních datových typů Javy
Typ | Obsahuje | Výchozí hodnota | Velikost | Min. hodnota | Max. hodnota |
---|---|---|---|---|---|
boolean | true (pravda) nebo false (nepravda) | FALSE | 1 bit | - | - |
char | znak Unicode | \u0000 | 16 bitů | \u0000 | \uFFFF |
byte | celé číslo se znaménkem | 0 | 8 bitů | -128 | 127 |
short | celé číslo se znaménkem | 0 | 16 bitů | -32768 | 32767 |
int | celé číslo se znaménkem | 0 | 32 bitů | -2147483648 | 2147483647 |
long | celé číslo se znaménkem | 0 | 64 bitů | ||
float | IEEE 754 reálné číslo v jednoduché přesnosti | 0.0 | 32 bitů | +/-3.40282347E+38 | +/-1.40239846E-45 |
double | IEEE 754 reálné číslo ve dvojnásobné přesnosti | 0.0 | 64 bitů |
Komentáře a poznámky
Java je přísně typový jazyk, což znamená, že každou proměnnou je nutno před jejím prvním použitím deklarovat pomocí explicitního typu.
S hodnotami typu boolean nelze zacházet jako s čísly. Chceme-li provést konverzi mezi booleovskou (boolean) hodnotou b a celým číslem (int) i, můžeme použít následující kód:
Typy float a double mají dále speciální hodnoty, které mohou být výsledkem určitých operací v pohyblivé řádové čárce: POSITIVE_INFINITY (kladné nekonečno), NEGATIVE_INFINITY (záporné nekonečno) a NaN (nečíselná hodnota). Nečíselná hodnota NaN je nesrovnatelná. Testujeme ji proto pomocí metod Float.isNaN() a Double.isNaN().
Aritmetika reálných čísel v Javě nikdy nezpůsobí výjimku, ani v případě dělení nulou.
Chcete-li zkopírovat data jednoho objektu do jiného objektu, použijte metodu clone():
Po provedení těchto řádků se proměnná c odkazuje na objekt, který je duplikátem objektu, na nějž se odkazuje b.
Chcete-li zkopírovat hodnoty v poli uložené, musíte přiřadit každou z hodnot individuálně, případně použít metodu System.arraycopy().
Výchozí hodnota proměnných všech referenčních typů je null.