HomeHelpJava

Datové typy Javy

Primitivní datové typy Javy   Přehled datových typů v tabulce » | Příklady »

  • boolean - logická hodnota: true or false (1 bit),
  • char - jeden znak ze sady znaků ISO Unicode (16 bitů) - od '\u0000' do '\uFFFF'.

Numerické datové typy

  • byte od -128 do 127 (8 bitů),
  • short od -32 768 do 32 767 (16 bitů),
  • int - celé číslo [integer] (32 bitů),
  • long - celá čísla (64 bitů),
  • float - reálné číslo v jednoduché přesnosti (32 bitů),
  • double - reálné číslo ve dvojnásobné přesnosti (64 bitů).

Referenční datové typy

Neprimitivní datové typy v Javě jsou objektypole. Těmto neprimitivním datovým typům se také říká „referenční typy“ (reference types), protože se s nimi operuje „referencí“ (odkazem).

  • String - řetězec znaků, datový typ pro libovolný text.

    Řetězec je skupinou jednoho nebo více znaků spojených do posloupnosti. Řetězec v Javě se podstatně liší od znaku v Javě. Znak v Javě je primitivní datový typ, zatímco řetězec je v Javě objektem.

  • Array - pole; speciálním případem je vektor.

Příklady »

Příklady definování datového typu proměnné/ konstanty

  1. Proměnné:
     int var1 = 100;
    String actualTopNavi = "Home"; String[] topnav_textArray = {"#000","#fff","#eee","#46404a","#f5e5b8"};
  2. Konstanty:
     final int MAX_HODNOT = 1000;
    final float PI = 3.14159F;
    final double PI = 3.141593...;

Přehled datových typů v tabulce »

Přehled primitivních datových typů Javy

Primitivní datové typy Javy
Typ Obsahuje Výchozí hodnota Velikost Min. hodnota Max. hodnota
boolean true (pravda) nebo false (nepravda) FALSE 1 bit - -
char znak Unicode \u0000 16 bitů \u0000 \uFFFF
byte celé číslo se znaménkem 0 8 bitů -128 127
short celé číslo se znaménkem 0 16 bitů -32768 32767
int celé číslo se znaménkem 0 32 bitů -2147483648 2147483647
long celé číslo se znaménkem 0 64 bitů    
float IEEE 754 reálné číslo v jednoduché přesnosti 0.0 32 bitů +/-3.40282347E+38 +/-1.40239846E-45
double IEEE 754 reálné číslo ve dvojnásobné přesnosti 0.0 64 bitů    

Komentáře a poznámky

Java je přísně typový jazyk, což znamená, že každou proměnnou je nutno před jejím prvním použitím deklarovat pomocí explicitního typu.

S hodnotami typu boolean nelze zacházet jako s čísly. Chceme-li provést konverzi mezi booleovskou (boolean) hodnotou b a celým číslem (int) i, můžeme použít následující kód:

b = (i != 0); // integer na boolean: nenulová => true; 0 => false;
i = (b)? 1:0; // boolean na integer: true => 1; false => 0;

Typy float a double mají dále speciální hodnoty, které mohou být výsledkem určitých operací v pohyblivé řádové čárce: POSITIVE_INFINITY (kladné nekonečno), NEGATIVE_INFINITY (záporné nekonečno) a NaN (nečíselná hodnota). Nečíselná hodnota NaN je nesrovnatelná. Testujeme ji proto pomocí metod Float.isNaN()Double.isNaN().

Aritmetika reálných čísel v Javě nikdy nezpůsobí výjimku, ani v případě dělení nulou.

Chcete-li zkopírovat data jednoho objektu do jiného objektu, použijte metodu clone():

Vector b = new Vector;
c = b.clone();

Po provedení těchto řádků se proměnná c odkazuje na objekt, který je duplikátem objektu, na nějž se odkazuje b.
Chcete-li zkopírovat hodnoty v poli uložené, musíte přiřadit každou z hodnot individuálně, případně použít metodu System.arraycopy().

Výchozí hodnota proměnných všech referenčních typů je null.